21 december 2007

Inget är visst heligt längre


Jag tycker att det är fint att julritualerna är föränderliga i min familj. Det finns inga särskilt bestående regler, saker som framstått som traditioner kan när som helst ersättas med något annat. Vi har till exempel slutat gå på det galna Friskispasset i tomtekläder på julaftons morgon. Vad som räknas som julmat varierar från år till år, likaså platsen för firandet (torp, ö, lägenhet). Ändå blev jag närmast upprörd när jag fick reda på att Tranan flyttat sin traditionella julfest - från natten till dopparedan till en kväll tidigare. Herregud. Som straff testade jag julbartömning på en annnan krog i år. Flickan på gaffelns julfest var liten och tajt och glad och bjöd på paella med gröna ärtor och knäcke med ost.
Jag hade blåa jeans, svarta stövlar, svart ylletröja med massor av pärl- och sammetsapplikationer och ena ärmen draperad uppifrån axeln med massa små volanger och rosetter. Ovanpå den ett stavpärlsbroderat brett skärp i lilablå nyanser.

Inga kommentarer: