06 februari 2006

Sköna söndag


Mizuna är små tunna flikiga asiatiska salladsblad. Finfina som bas i en uppdaterad tantsallad med selleri, ärtskott, rostade salta sojabönor och smulig dansk blåmögelost. Till ugnsbakade blomkålsbuketter (åh buketter ...) och fänkåls- och rödlöksklyftor med massa hackad röd chili och soya, och till marinerad tofu stekt i en experimentell korianderblandning som kräver en egen mening. Det var först finhackade rötter och stjälkar av ett knippe koriander (inköpt på en asienlivs = fina rötter) som rostades i en panna (och vars blad sedan ströddes över alltihop före servering) och sedan några generösa klickar av min favoritdijonsenap som är röd, jag tror det är paprika och vitlök i. Man kan äta den med sked rakt av.
Jag lagade mat i jeans och vitt underlinne med små hål i. Men till middagen skylde jag mig med en svart tröja med blå och lila paljetter i ett blommönster.

Inga kommentarer: