09 juni 2008

Etiopisk afton


I år igen! Jag har läst John Ajvide Lindqvist samtidigt som det blir sommar och man börjar cykla omkring och bada från klippor, och det tillsammans genererar ett sådant frossande i sjuttiotalskänslor - plus att vi cyklade igenom förortscentrum som såg ut som om de stannat i tiden då Konsumloggan var en evighetssymbol - att jag var tvungen att lugna ner mig med Simon Gärdenfors och ett lyckat inköp av matvaror. Till exempel dessa fantastiska injerapannkakor, färska i plastpåse, bara att rulla fram och klafsa på linsröra, potatis och morötter med myntapasta, tomat- och avokadosallad med sesamfrön och tahinidressing med färsk hackad mynta. Jag har funderat på att börja baka dem själv sedan restaurang Jebena lade ner men om de alltid är så här bra köpta så blir jag kanske lat.
Vi hade ett litet genusproblem bara: jag stod i tuttifruttibikini och exotisk socialarbetarkjol vid spisen och T gick runt i bar överkropp med vattenpasset i högsta hugg och borrade upp hyllor. Sjuttiotalsnostalgins fel kanske?

Inga kommentarer: