28 december 2008

Röding och rödtjut


Vi blev så sjukt nöjda med vår middag igår att vi var mållösa själva. Till exempel kommer vi med ganska stor säkerhet att reprisera ett av inslagen till nyår: lågkonjunkturanpassad sparris även kallad fattigmanssparris även kallad svartrot, förvälld och parmesangratinerad. Och röding som vi packade ner hel i en ugnsform tillsammans med stora klyftor fänkål och rödlök, tjocka citronskivor och mycket olja, flingsalt och svartpeppar. Den var precis lagom klar när jag hade läst ut ett Asterixalbum, och då spred vi hackad dill över. Till detta även smörslungad spenat och sockerärter.
Jag hade glömt inte bara handduk och deo till Friskis tidigare utan även överdel att ha efteråt så jag hade svart sidenjacka över ingenting till jeansen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha recept!!

Miss Rotfrukt sa...

men det finns ju inget recept. men okej, det var alltså en röding som såg lagom stor ut för två som jag la hel i en ugnsfast form och sedan pressade ner följande omkring och på, huller om buller: rätt grova klyftor av en mellanliten fänkål, fjärdedelar av en stor rödlök, kanske tre centimeter tjocka skivor av en stor citron. och så hällde jag sedan på MYCKET olja ovanpå alltsammans, strösslade med gott salt och svartpeppar och lät den stå i ugnen på 200 grader tills den såg klar ut, tjugo minuter kanske? hackad dill on top. citronen blir gudomlig när den blir grillad - inte slänga bort utan pressa över, och skrapa av och äta upp fruktköttet. nu blev jag hungrig.