29 december 2005

Skagen och Ranelid


I går gjorde jag och Tommie en av våra godaste middagar hittills. Den är lätt med på topp fem.
Här är förrätten.
Det var en rostad skiva nybakad Gröndals grova med ett tunt lager skagenröra, två rejäla skedar svart kaviar och gräslök på. Ackompanjerad av hackad rosésallad (som kassörskan slog in som rödkål och jag sa inget för jag tänkte att det säkert är billigare) och - här kommer det fina i kråksången - tre dadlar, urkärnade och fyllda med bitar av ekologisk parmesan. Det vill säga så kallade Ranelidsnacks.
Tommie påstår att det är en rätt uppfunnen av Björn Ranelid, jag kan bara konstatera att dadlar och parmesanost är otippade själsfränder - båda är gudomligt sandiga i smaken. Den ena söt, den andra salt. Det var en fin upplevelse. Toppad med en shot rysk vodka.
Något annat fint var att mitt favoritjeanspar nummer fyra hade städats fram och återbördats från sin långa bortavaro till mina ben! Det är ett par jättestora Levi's 521 som tillhört Astrids förra kille. Jag fick även låna en Rod Stewart-collegetröja och så lyssnade vi på Rod till maten.

Inga kommentarer: