24 juni 2006

Midsommarafton


Till knytisbuffén gjorde jag en linsröra som blev en av de godare jag gjort faktiskt (och konkurrensen är hård): röda linser, ganska al dente, med olivolja, sesamolja, bärlaucholja, curry, sweetchilisås, citron, citronpeppar, soya, samt på slutet nerrörd färsk hackad persilja, koriander och rödlök. En medeltidsman skivade fänkål med osthyvel, nördigt va, och marinerade skivorna i apelsinsaft till en fänkålscarpacciosallad med pumpafrön på. Och från den övriga buffén snodde jag potatis och sill, ugnsbakad lax, hoummos, grillad haloumi, stekta champinjoner, tomatsallad, melon, jordgubbar, ananas, rabarberpaj och så vidare och så vidare.
Jag lagade maten i blåjeans och vit t-shirt med en färgglad paljetterad åttiotalskvinna på, så stiliserat tecknad att ingen ser att det ens är något figurativt. Sedan åt jag middag i leopardklänning i skjortblusstil, med stora kragsnibbar och en svart fastsydd näsduk i låtsasbröstfickan, och vitt åttiotalsskärp med en låtsassilverinfattad pärla. Både före och efter festen var det oliver, cashewnötter och drinkar i mitt nya zebratält.

Inga kommentarer: