26 mars 2008

Klick


Lyckan kom i dag strax före klockan 18. Efter en hemsk jobbdag som fick sin problemlösning precis innan jag gick, eller för all del efter en hemsk vecka eller en hel vinter och tusen mörka dagar och massa annat dåligt, klev jag in i en taxi för att snabbt som fan ta mig till Astrid och hinna umgås några minuter innan vi skulle gå. Hon skulle hälla upp ett glas rödvin under tiden och kolla efter jordnötter. När bildörren slår igen, jag lutar mig tillbaka mot ett knarrigt svart skinnsäte och hör klickklicket från blinkersen och surret från servon (taxiljud - I love them), och bilen svänger runt Slussen och - PANG - gul, sned kvällssol väller in och himmelsblå utsikt fyller fönstren. Då klickade lyckokänslan till på riktigt för första gången på länge. Allt kommer att ordna sig, det kommer att bli sommar, jag kommer att få sova ut, det är lugnt. Sedan när jag kom fram fick jag dessutom inte jordnötter utan bulgurfräs med yogurtsås och rödbetsröra med ädelost.
Jag har en lyckligt klarblå klänning med diagonala mörkblå ränder och små fina detaljer som sammetsbandkantning, skärp i samma tyg och fastsydda halsknytband.

Inga kommentarer: