23 juni 2007

Drive in bingo


Midsommarmagi: vi lämnade stan med spöregn och körde typ en timme ... och där var det varmt och sol, bad, ständigt pågående sillunch med ett enda långbordsvandrande nubbeglas och middag med genomgående bubbel från flaskor med självöppnande korkar. Jag åt förutom den berömda Jönssons frestelsen (en Jansson fast på rotfrukter: finriven potatis, sötpotatis, rotselleri och morot, varvad i långform med rikligt med relativt finklippta sardeller och strimlad gul lök, och indränkt i massa smör och olja, svartpeppar och grädde blandad med provencesenap, och toppad med ett täcke av färsk timjan), potatissallad, grillad haloumi, Hannas linssallad, Jons salsa verde, klassisk ostbricka (manchego, gorgonzola, taleggio och svartvinbärsconfiture) samt kvällens bubblare och nya matbegrepp, den vuxna bittra bloggsalladen - fänkål och grape regerar!
Jag hade min ljusblå Holly Hobbie-aktiga låtsasteaterkostymklänning med volangärmar och påsydda hängslen och namn på uteställen tryckt på. I billeken på vägen dit ("vilket band skulle du ha på ditt bröllop, om vi leker att du skulle gifta dig") blev jag så nervös att jag föreslog Leader of the gang med Gary Glitter, men nu när jag sansat mig puh säger jag ju så klart det uppenbara: Jens Lekman. Åtminstone - hade vi haft musik till midsommarlångbordet i trädgården hade det väl varit 3:an här.

Inga kommentarer: