31 oktober 2007

Sötpotatis


I går hade jag ingenting inbokat på kvällen. Så jag gick och handlade. Till exempel en jättestor sötpotatis. Jag använde bara halva men ändå räckte den till tre personer. Skivorna fick samsas med hyvlad kålrot, vitlöksklyftor, riven ingefära, fisksås och olivolja och blev till slut som en gratäng kan man säga. Sedan satte jag mig i soffan och drack folköl med Hanna medan T fräste till en tofugryta med morotsstrimlor och hemliga starka kryddor (jag slängde i några alger) och så åt vi upp allt till sista strimlan.
Jag körde den ledigt eleganta stilen i vitt linne, svart liten kofta och vinröd rak sidenkjol matchad av stort vinrött rosetthårspänne vid knuten, och Hanna hade den där sena åttiotalets Starlet-stilen (seriemagasinet) som hon är ensam expert på att få till.
PS. Jag hade ett roligt fashion/food moment i morse - jag kom trippande ner för trappan, klippetiklopppeti i turkosa åttiotalsstövlar, svart pärlbroderad cape, stora kornblå paljettdroppar i öronen och nymålat rött läppstift och mötte en tjej på väg upp i fläta, lila, svepande, virkat och stickat och etniskt i Indienresenär-Govindas-perfektion. Jag ville ropa: "Du kanske inte ser det men jag äter också linser!". Hon kanske hade svarat "Och jag älskar också löjrom och champagne", vad vet jag.

Inga kommentarer: