28 augusti 2007

Nu blir det kallt


I går var den första höstdagen. Övergångsfasen mot saker som strumpbyxor, sjal och handskar är här med all ångest det innebär (innan man är över tröskeln och tycker att det är "mysigt"). Jag fick nya små cykellampor och ett neonreflexband i present som tröst. Och en mustig middag: klyftade potatisar och morötter ugnsbakade i rapsolja, balsamvinäger, tabasco, citronpeppar och fisksås, till basmatiris först fräst med en snygg indisk kryddblandning (lökfrön, senapsfrön, fänkål och kummin tror jag) och sedan kokat med vegobuljong, folköl, olja och på slutet ljusa sultanrussin, söta och mjuksega som smörkolor. Och det sista av lingonchutneyn.
Jag lagade mat i den vita kjolen med citron/silver-ränder och ett stort rödvitprickigt förkläde med volanger över en vit höghalsad spetskantad blus. "Dricker Laura Ingalls folköl?" sa T när han kom på mig mitt i en matlagningsklunk.

Inga kommentarer: