09 september 2007

Från Ungern mot hungern


I morse såg jag i ögonvrån Krister Henriksson sitta och ha låtsasmiddag för olika Molganvänner kring ett dukat bord i Go'kvällreprisen. "Vilka sitter här?" frågade programledaren och pekade på de tomma stolarna. "Ja det är ingen könskvotering här. Det är nämligen bara män", svarade Henriksson och började berätta om gästerna men då slutade jag lyssna. Jag hoppas, men tvivlar tyvärr på, att han var ironisk på något märkligt sätt för annars verkar han ju lite dum. Som så många andra i teatervärlden när det kommer till de där frågorna.
Jag fantiserade i stället om den förestående frukosten (rårakor med stekt ägg, stark ost och en tomat-, paprika-, persiljesalsa) och om minnena av gårdagens middag: ugnsbakade röda, söta och avlånga ungerska paprikor fyllda med kryddkokad bulgur blandad med en mynta- och vitlökspasta, pressad lime och ett fräs av grön chili, vitlök, gul lök, morotstärningar och paprikahack, och serverade till en bönsallad med tomat, getost, persilja, grön chili, god vinäger och mortlade pistagenötter och pumpafrön. Så blev jag glad igen.
Jag lagade mat och kranade boxvin från skafferiet iförd en liten sammetskostym: svart sammetskjol, mörkblå sammetsväst med en tunn tunn brun blus under, och brun sammetsfluga med guldbroderier.
Så här gick det till:

Inga kommentarer: