19 september 2007

Klackarna i taket


I går var jag medbjuden som ny i sällskapet på en årlig surströmmingsmiddag i Äppelviken. Det var tunnbröd, smör, strömming (Oskars), rödlök, mandelpotatis och vällagrad ost (ingen gräddfil), öl, nubbe och så jag och sju pensionärer. Skillnaden mot mer jämnåriga middagar var försumbar - det snackades jobb, boende, föräldrar, barn - bortsett från att tre personer jämförde sina hjärtproblem och att nubbevisekompetensen var aningen bredare. Och efter att någon dragit Bergmans nubbevisa ("tystnad ... tagning") spårade det ur med snack om att vi var på "drickarnas afton", att det var "scener ur ett dryckenskap" och så vidare.
Jag hade lila blomörhängen, stentvättad jeanskjol och en svart blus med stora ärmar, ett diagonalt ceriserosa fält och svart knytskärp, och när jag gick hem hade jag handväskan full med äpplen.

Inga kommentarer: