31 juli 2007

Höstgryta


Jag tror att jag just snackade mig ur ett jobb. Utan att riktigt fatta det. Hm, hur kunde det gå till? Hallå ring igen så pratar vi mer om saken, det var en massa saker jag glömde fråga och berätta. Jag kan berätta om gårdagens middag också. Det var en terapeutisk besvärjelse för att det känns som om det snart är höst: hela bovetekorn, blötlagda, torrostade och sedan buljongkokta, till en gryta av hemkokta pintobönor, pak choi, körsbärstomater, soja, buljong, tabasco, äppelvinäger, lime, citronpeppar och så vidare. Allt mustigt liksom. Nu ska jag ta med mig resterna till tjejerna på kontoret och bjuda dem på lunch.
Jag lagade grytan iklädd rosa linne med spets och lång, vid bomullskjol med helknäppning fram, stora fickor och djungelmönster i svart, cerise och guldbrunt, och åt den toppad med hackad selleri framför Smultronstället.

Inga kommentarer: