11 juli 2008

Räkor och vitt vin


Vi har lärt oss lite fler fiskar, till exempel är leche typ som the pig of the sea. Om man tycker tonfisk är köttig blir man riktigt rädd för den här. Det roliga är att vår servitör tyckte att den var perfekt för T medan jag skulle ta en sargo som var vit och lätt, som en dorada. Killfisk och tjejfisk alltså. Dessutom skulle vi dela på en tallrik räkor (han tyckte ganska mycket om vår middag, såg nog möjligheter i oss som är de enda som inte är spanjorer i denna pyttelilla sömniga by - som ser ut som en samling vaniljfärgade kartonger vid en milslång strand med elefantgråblå spegettiwesternberg omkring). Dessa gambas visade sig vara stora, saltknapriga och färskt mjuka, grillade utan att passera kokning och helt enkelt ljuvliga. Det kändes som om man fick i sig en hel burk nyttiga piller från apoteket i varje räkstjärt.
När vi promenerade dit längs stranden upptäckte jag att jag såg ut exakt som min mamma brukade göra när jag var liten (fast med den egna tilläggsdetaljen chockrosa läppstift): lilablå batikkjol i omlottmodell, blått sidenlinne som är som en lös tub med axelband och ljusa skinnsandaler med en flärp om stortån och en över foten. Nu ska jag bada igen. Kommer vi att orka gå till sjön där de gör salt och spana efter rosa flamingor? Kanske senare.

Inga kommentarer: